Školní poradenské pracoviště
ŠPP slouží k poskytování poradenských a konzultačních služeb pro žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogy. Umožňuje důvěrnost jednání a aby byla zaručena ochrana osobních dat zúčastněných. Odbornou a metodickou podporu poradenským pracovníkům ve škole poskytují pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogická centra a střediska výchovné péče.
Na naší škole služby zabezpečují:
- výchovný poradce (kariérový poradce) - Mgr. Martina Němcová
- školní speciální pedagog - Bc. Petra Cílková
- školní metodik prevence - Mgr. Iva Holečková
Cíl:
zkvalitnit sociální klima školy
pracovat se všemi subjekty školy i s dětmi, které nemají problémy a vytvořit tak širokou základnu preventivní činnosti
posílit průběžnou a dlouhodobou péči o děti s neprospěchem a vytvořit předpoklady pro jeho snižování
umožnit neodkladné řešení problémů spojených se školní docházkou
sledovat účinnost preventivních programů aplikovaných školou a vytvořit metodické zázemí pro jejich vytváření
poskytovat metodickou podporu při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických aspektů vzdělávání při vytváření RVP
připravit podmínky a rozšířit možnosti integrace žáků se zdravotním postižením
koordinovat služby s ostatními poradenskými zařízeními
* koordinuje pedagogicko-psychologické poradenství ve škole
* pracuje s celým systémem školy (vedení, ped. sbor, třídní učitelé, žáci, rodiče žáků)
* podílí se na vytváření strategií a programů zaměřených na podporu rozvoje osobnosti žáků
* podílí se na vytváření a realizaci preventivních programů zneužívání návykových látek a negativních jevů v chování žáků
* podílí se na monitorování problémových projevů chování, pravidelně provádí analýzy a návrhy konkrétních opatření
* pracuje průběžně s žákovskými kolektivy a ovlivňuje prostřednictvím sociálního učení sociální klima školních tříd a potažmo celé školy
* podílí se na přijímacím řízení
* provádí komplexní diagnostiku orientovanou na zjišťování příčin poruch učení a chování
* zjišťuje individuální předpoklady pro uplatňování a rozvíjení schopností a nadání žáků
* provádí edukační terapii
* provádí prevenci školní neúspěšnosti
* provádí krizovou intervenci a neodkladná psychologická vyšetření žáků
* provádí pedagogicko-psychologickou diagnostiku v souvislosti s profesní orientací žáků ve spolupráci s učiteli,kteří vyučují předměty volbu povolání na ZŠ a úvod do světa práce na SŠ
* koordinuje kariérové poradenství s ostatními subjekty, které poskytují specializované služby kariérového poradenství (PPP, úřady práce…)
* odborně a metodicky pomáhá učitelům zavádět a aplikovat pedagogicko-psychologické poznatky do vzdělávacího procesu
* poskytuje konzultační pomoc rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu
* zajišťuje koordinaci poskytovaných služeb s ostatními subjekty, zejména PPP, SPC, SVP
* zajišťuje koordinaci služeb poskytovaných dalšími odborníky ve státním i nestátním sektoru
* v odůvodněných případech zprostředkovává žákům kontakt s veřejným ochráncem práv
* dodržuje etický kodex
Nadstandardní činnosti:
* osvětová a vzdělávací činnost
* pomoc při organizaci zážitkové pedagogiky a volno časových aktivit
* školní psychologové mohou nabízet i jiné druhy nadstandardních činností,např. arteterapii podle toho, v čem získali další odborné vzdělání a v souladu s potřebami školy
Školní speciální pedagog zejména:
*koordinuje speciálně-pedagogické poradenství ve škole
*připravuje a ovlivňuje podmínky pro integraci dětí se zdravotním postižením ve spolupráci s dalšími odborníky, dlouhodobě sleduje a pravidelně vyhodnocuje proces individuální integrace
*provádí speciálně-pedagogické diagnostické činnosti
*pomáhá vytvářet a koordinovat vznik individuálních vzdělávacích programů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
*realizuje speciálně pedagogické vzdělávací činnosti a poskytuje reedukační péči žákům se speciálními vzdělávacími potřebami
*navrhuje a pomáhá realizovat opatření,která směřují ke zkvalitnění vzdělávací práce školy v oblasti speciální pedagogiky
*metodicky vede asistenty pedagoga
*poskytuje pedagogickým pracovníkům školy metodickou pomoc a odborné informace z oblasti speciální pedagogiky,pomáhá při jejich aplikaci
*koordinuje spolupráci se speciálně pedagogickým centrem a dalšími specializovanými pracovišti
*poskytuje poradenskou a konzultační pomoc rodičům žáků nebo jejich zákonným zástupcům
*dodržuje etický kodex poradenského pracovníka
Výchovný poradce zejména:
* spolupracuje se školním speciálním pedagogem
* spolupracuje s pedagogicko-psychologickou poradnou ,SPC a SVP
* provádí vyhledávání žáků, kteří potřebují pomoc a jejichž výchova,vzdělávání nebo psychický a sociální vývoj vyžadují speciální péči
* předkládá návrhy na postup a řešení problémů žáků
* průběžně sleduje chování žáků po dobu školní docházky
* koordinuje spolupráci třídních učitelů se školním speciálním pedagogem
* pomáhá v kariérovém poradenství a spolupracuje s učiteli odborných předmětů, kteří se orientují na volbu profese
* pomáhá vytvářet kariérové poradenství školy ve spolupráci s úřady práce
* metodicky pomáhá třídním učitelům při řešení aktuálních problémů třídních kolektivů
* podílí se na realizaci preventivního programu školy a pomáhá při jeho vytváření
* spolupracuje se školním metodikem prevence
* o své činnosti si vede písemné záznamy
* spolupracuje s rodiči nebo zákonnými zástupci dítěte
* je ochráncem práv dítěte v prostředí škol
Školní metodik prevence zejména:
* spolupracuje se školním speciálním pedagogem
* spolupracuje s výchovným poradcem a třídními učiteli
* pomáhá vytvářet a realizovat program prevence zneužívání návykových látek a negativních jevů ve škole
* sleduje aktuální situaci na škole a inovuje strategie přístupu k prevenci
* poskytuje odborné vedení a metodickou pomoc pedagogickým pracovníkům školy při realizaci preventivního programu školy a při provádění jednotlivých preventivních aktivit
* koordinuje poskytování vzdělávacích akcí pro pedagogy na dané škole
* spolupracuje s institucemi ,které zajišťují odbornou pomoc v problematice prevence a zneužívání návykových látek
* zajišťuje informovanost žáků ,rodičů nebo jejich zákonných zástupců o činnosti institucí,které poskytují pomoc dětem, které mají problémy se závislostmi nebo jinými negativními jevy v jejich sociálním vývoji* spolupracuje se středisky výchovné péče, s krizovými centry a dalšími institucemi, které poskytují primární, sekundární i terciální péči ve státních i nestátních zařízeních
* ve spolupráci s dalšími odborníky poskytuje konzultační a poradenskou pomoc rodičům
* podílí se na akcích pořádaných školou v oblasti volno časových aktivit
* pomáhá při vytváření nabídky volno časových aktivit školy
Na jednání výchovné komise se zvou rodiče žáků, kteří mají výchovné nebo vzdělávací potíže. Tato komise společně s rodiči se snaží najít co nejlepší řešení tak, aby nedošlo k k jejich nárůstu, ale naopak.
Z jednání se pořizuje zápis, který všichni přítomní podepisují. Tento zápis slouží jako podklad pro další orgány, které škola informuje o svém postupu. Každá ze zúčastněných stran dostává kopii zápisu.
Rodiče mají právo obrátit se na kteréhokoli člena výchovné komise s žádostí o její svolání za účelem řešení výchovných problémů žáka.